مریم میرزایی
مریم میرزاخانی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. وی نخستین کسی بود که دو سال
مدال طلا گرفت و نخستین دانشآموز شرکتکننده از ایران بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل
گرفت. به محض اینکه [میرزاخانی] در هاروارد شروع کرد، مشخص بود که کارش خوب است. مشخص بود که تز
دکترایش یک تز انقلابی است
ریاضی از کجا شروع شد؟
مقدمه:
قدیمیترین متنهای ریاضی در دسترس: پلیمپتن ۳۲۲ (ریاضیات بابلی ۱۹۰۰ سال پیش از میلاد)، پاپیروس ریاضی ریند
(ریاضیات مصری ۱۸۰۰–۲۰۰۰ پیش از میلاد) و پاپیروس مسکو (ریاضیات مصری ۱۸۹۰ پیش از میلاد) میباشند.
همگی این متنها قضیه فیثاغورس را مورد توجه قرار میدهند. به نظر میرسد که این قضیهٔ معروف، قدیمی و
گستردهترین پیشرفت ریاضی پس از حساب و هندسه پایهاست.
تحصیل ریاضی به عنوان نمایش مدلکنندهٔ انضباط (میان اشیاء) در سده ۶ پیش از میلاد با فیثاغوریان آغاز شد که
اصطلاح «علم ریاضی» (mathematic) را از یونان باستان (μάθημα (mathema به معنی «موضوع مطالعه دستورالعمل»
ابداع کردند.
ریاضیدانان یونانی روشها را به خوبی تصفیه کردند (بهویژه از راه دستورالعمل استدلال استقرایی و در
اثباتها از اثباتگرایی منطقی) و موضوعات ریاضی را گسترش دادند.
↩بنیان ریاضیات و فلسفه
نظریه مجموعهها و منطق ریاضی به منظور تببین بنیانهای ریاضیات توسعه یافتهاند. منطق ریاضی شامل مطالعهٔ
منطق و کاربردهای منطق صوری به شاخههایی از ریاضیات است؛ نظریه مجموعهها شاخهای از ریاضیات است که به
مطالعه مجموعهها یا گردایهای از اشیاء میپردازد. نظریه رستهها که به صورت مجرد به مطالعه ساختارهای
ریاضیاتی و ارتباطشان با هم میپردازد هنوز هم در حال تکوین است. عبارت «بحران بنیانهای ریاضیاتی» به
دورهای تاریخی بین ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۰ اشاره دارد که در آن دوره جستجویی برای یافتن بنیانی مستحکم برای ریاضیات
انجام شد. ختلاف نظرها در مورد بنیانهای ریاضی تا زمان کنونی هم ادامه دارد. این بحران با یک سری بحثها
تحریک شد، از جمله این بحثها، بحث بر سر نظریه مجموعههای کانتور و جدال هیلبرت-براور بود.
↩کمیت
مطالعهٔ کمیت با اعداد آغاز میگردد، ابتدا مطالعهٔ اعداد طبیعی و اعداد صحیح و عملیات حسابی روی آنها که در
شاخه حساب انجام میگردد. خواص عمیقتر اعداد در نظریه اعداد صورت میپذیرد، که قضایای معروفی چون آخرین
قضیه فرما از آن بیرون میآید. اعداد اول دوقلو و حدس گلدباخ دو تا از مسائل لاینحل نظریه اعدادند.
با پیشرفت دستگاه اعداد، اعداد صحیح به عنوان زیر مجموعهای از اعداد گویا («کسرها») شناخته شدند. خود اعداد
گویا زیر مجموعهٔ اعداد حقیقی میباشند که از آنها برای نمایش مفهوم کمیتهای پیوسته استفاده شدهاست. خود
اعداد حقیقی زیر مجموعهٔ اعداد مختلط اند. اینها اولین قدمها در سلسله مراتب اعداد است که شامل چهارگانها
و هشتگانها باشد. با در نظر گرفتن اعداد طبیعی، میتوان به اعداد ترامتناهی رسید که مفهوم «بی نهایت» بودن
را صوری میکنند. بر اساس قضیه بنیادی جبر، تمام جوابهای چند جملهایهای تک متغیره با ضرایب مختلط، صرف
نظر از درجهشان مختلط هستند. یکی دیگر از قلمروهای مطالعاتی مربوط به اندازه مجموعهها میشود، که در اعداد
کاردینال توصیف گشتهاند. مثل اعداد الف که امکان مقایسهٔ مجموعههای نامتناهی را با هم میدهند
↩ساختار
بسیاری از اشیاء ریاضیاتی، مثل مجموعه اعداد و توابع، ساختار داخلی از خود بروز میدهند که میتواند پیامد
عملیات یا روابطی باشند که بر روی یک مجموعه اعمال میشود. سپس ریاضیات به مطالعه خواص آن مجموعههایی
میپردازد که میتوان آنها را بر اساس آن ساختار مورد نظر بیان کرد؛ به عنوان مثال نظریه اعداد به مطالعه
خواص مجموعه اعداد صحیح میپردازد که میتوان آنها را با عملیات حساب بهدستآورد. به علاوه، معمولاً
اتفاقی که میافتد این است که چنین مجموعههای ساخت یافته (ساختارها) خواص مشابهی از خود بروز میدهند که
امکان انجام یک مرحله تجرید دیگر بر روی آنها را داده و لذا در چنین شرایطی میتوان اصول موضعههایی برای
آن دسته خاص از مجموعهها ارائه داد، و سپس به مطالعهٔ همه آنها به صورت یکجا پرداخت (همه آن مجموعههایی
که در آن اصول موضوعه صدق میکنند) . ازین رو، میتوان گروهها، حلقهها، میدانها و دیگر نظامهای مجرد را
مطالعه کرد؛ چنین مطالعاتی (برای ساختارهای تعریف شده با عملیات جبری) تشکیل یک قلمرو از ریاضیات به نام جبر
مجرد را میدهند.
جبر مجرد را میتوان در حالت کلی آن به مسائل به ظاهر غیر مرتبط اعمال کرد؛ به عنوان مثال، تعدادی از مسائل
مربوط به ساخت به کمک خطکش و پرگار در نهایت با کمک نظریه گالوا حل شدند، که در آن از نظریه میدان و
گروهها استفاده شد. یکی دیگر از مثالهای مرتبط با نظریه جبری، جبر خطیست، که عناصر آن بردارها میباشند.
بردارها هم اندازه دارند و هم جهت و میتوان از آنها برای مدلسازی روابط بین نقاط درون فضا استفاده کرد.
این مثالی از پدیدهای است که پیشتر اشاره شد، یعنی ارتباط قلمروهای به ظاهر غیر مرتبط مثل هندسه و جبر، به
گونهای که مشخص میشود این قلمروهای به ظاهر غیر مرتبط ارتباطاتی بس عمیقتر با یک دیگر در ریاضیات مدرن
دارند. ترکیبیات به مطالعه راههای شمارش تعدادی اشیاء میپردازد که آن اشیاء در ساختار داده شدهای صدق
میکنند.
↩فضا
مطالعه فضا از هندسه آغاز شد، بهخصوص هندسه اقلیدسی که فضا و اعداد را با هم ترکیب کرده و قضیه معروف
فیثاغورس را بهوجود آورد. مثلثات شاخهای از ریاضیات است که درگیر ارتباطات بین اضلاع و زاویههای مثلث و
توابع مثلثاتی است. در مطالعات مدرن فضا، این ایدهها تعمیم یافته تا به هندسههایی با ابعاد بالاتر، فضاهای
غیر-اقلیدسی (که نقش بنیادینی در نسبیت عام دارند) و توپولوژی برسد. کمیت و فضا هردو نقش بنیادینی در هندسه
تحلیلی، هندسه دیفرانسیل و هندسه جبری دارند. هندسه محدب و گسسته برای حل مسائلی در نظریه اعداد و آنالیز
تابعی توسعه یافتند، اما اکنون به نیت کاربردهایشان در بهینهسازی و علوم رایانه دنبال میشوند. در هندسه
دیفرانسیل مفاهیم کلافهای تاری و حساب دیفرانسیل و انتگرال بر روی منیفلدها، بهخصوص بردارها و حساب
تانسوری وجود دارد. در هندسه جبری توصیف اشیاء هندسی مربوط به مجموعه جواب چند جمله ایها بحث میشود که
مفاهیم کمیت و فضا را با هم ترکیب میکند. همچنین در مطالعه بر روی گروههای توپولوژی نیز به دنبال ترکیب
ساختار و فضاییم. گروههای لی در مطالعه فضا، ساختار و تغییرات استفاده میشود. توپولوژی در تمام شاخههای
متعدد خویش را میتوان به عنوان بزرگترین رشد در ریاضیات سده بیستم تلقی کرد. شاخههای توپولوژی شامل
توپولوژی نقطهای، توپولوژی نظریه مجموعهای، توپولوژی جبری و توپولوژی دیفرانسیل است. به عنوان مثال
توپولوژی عصر جدید شامل قضیهٔ مترپذیری، نظریه اصول موضوعهای مجموعهها، نظریه هوموتوپی و نظریه مورس است.
توپولوژی همچنین اکنون شامل حدس اثبات شدهٔ پوانکاره بوده و هنوز قلمروهای لاینحلی چون حدس هاج را دربردارد.
دیگر نتایج هندسه و توپولوژی شامل قضیه چهار رنگ و حدس کپلر است که به کمک رایانهها اثبات شدهاند.